sâmbătă, 10 martie 2012

O idee năstrușnică pentru implementarea
unor proiecte de eficiență energetică în Republica Moldova

          Avem argumente pentru crearea diferitor autorități publice, dacă nu sunt suficiente, suntem destul de intelegenți să le găsim.
Dacă este necesar să lichidăm o autoritate publică avem suficiente argumente pentru aceasta, iar dacă nu le avem, deasemenea dispunem de capacitatea să le găsim.
Majoritatea acestor argumente își au originea în motivația promovării interesului politic, care de cele mai dese ori nu coincide cu esența scopului creării sau lichidării autorității publice vizate.
Nu mă voi referi la vre-un caz concret, întrucît astfel de cazuri sunt zeci, fiecare persoană care a fost la conducerea unei autorități publice cunoaște personal cel puțin cîteva cazuri.
Acest interes al politicului pentru a schimba situația existentă dintr-un anumit domeniu, se exprimă atunci și obține contur cînd este vorba de finanțarea unor activități din partea statului sau reglementarea desfășurării anumitor activități de către agenții economici din anumite domenii unde rulajul mijloacelor banești este important pentru sistemul economic al țării.
Este evident, că atît timp cît există avantaje economice există și interesul politic pentru consolidarea capacităților proprii.
Pentru a exclude în proporții mari promovarea unor interese politice prin intermediul unor autorități ale administrației publice propun următoarea abordare conceptuală.
Pot fi aduse exemple relevante din orice domeniu. Unul din cele mai elocvente exemple poate servi cel din domeniul energetic.
Astfel, dacă plecăm de la premisa că avem alocate mijloace bănești din partea finanțatorului indiferent care ar fi, de exemplu în mărime de 40 milionae euro pentru eficiență energetică și asigurarea independenței energetice, cea mai practică și eficientă soluție ar fi atunci:
cînd în rezultatul unui concurs organizat la nivel de Guvern este selectat un agent economic cu experiență în domeniu (cel mai probabil poate fi unul German, Spaniol, Chinez etc.), care să fie responsabil integral de implementarea proiectului;
cînd prevederile contractului încheiat de Ministerul Economiei sau Agenția Eficienței Energetice pune accentul pe capacitățile tehnice nu pe numărul consumatorilor sau mijloacele efectuării controlului de către autoritatea publică privind implementarea proiectului;
cînd potrivit prevederilor contractuale agentul economic care a cîștigat este obligat să prezinte doar darea de seamă (în care să fie precizate numai elementele importante cum ar fi numărul consumatorilor, capacitățile tehnice ale instalațiilor pentru fiecare consumator, costul instalației pentru fiecare consumator, economia obținută în rezultatul fiecărei instalații) față de autoritatea publică competentă (o singură autoritate publică), fără prezentarea copiilor contractelor sau altor documente justificative privind executarea contractelor etc.
Iar ca această propunere să nu pară dubioasă sau lipsită de suficient conținut practic, Vă ofer în aspect general soluția foarte simplă și cu costuri reduse, care cu regret din anumite considerente pe care le cunosc nu au fost acceptate în cadrul implementării actului legislativ privind parteneriatul public-privat. Întrucît, orice documentație prezentată autorității publice cu funcții de control necesită cel puțin: personal care să le înregistreze, examineze și analizeze, sistematizeze, iar ulterior acestea toate trebuie păstrate (arhiveze etc.) cheltuieli care în rezultat final sunt exagerate pentru stat, corelativ cu rezultatele proiectelor implementate.
Astfel, dacă agentul economic filmează instalația și exprimarea acceptului beneficiarului cu rezultatele lucrării efectuate după ce au fost achitate 50% din costul total de către acesta, iar filmarea este plasată pe pagina web al agentului economic la compartimentul cu numărul contractului executat, responsabilul de la autoritatea publică și nu numai, poate verifica oricînd 24 de ore din 24 executarea contractului potrivit prevederilor, ținînd cont de condițiile proiectului.
Cu o astfel de abordare pot fi economisite, în dependență de valoarea proiectelor de la 3% la 10% din suma totală a proiectelor, iar dacă acestea au fost analizate insuficient de complex și sub toate aspectele, procentul poate ajunge în condițiile Republicii Moldova și pînă la 25%, ceea ce poate prejudicia esențial oportunitatea implementării unor proiecte similare.
Mai mult ca atît, contractele în original vor fi prezente la beneficiar cît și la agentul economic respectiv, care fiind obligați să le păstreze vor putea fi verificate la necesitate, responsabilitatea integrală de executarea contractului, de filmarea rezultatelor și de veridicitatea conținutului prezentat pe pagina web aparținundu-i agentului economic sub sancțiunea rezilierii contractului și achitării penalităților corespunzătoare.
Eu, sper că mesajul a fost suficient pentru a înțelege că esența propunerii constă în abordarea implementării unor astfel de proiecte, cînd toată responsabilitatea de implementarea proiectului este delegată agentului economic, dar nu autorității publice, lăsînd conjunctura pieții să influiențeze implementarea acestor proiecte, dar nu factorul politic, indiferent de proveniența mijloacelor bănești, fie de la Uniunea Europeană, fie din bugetul de stat.
Această modalitate de implementare a proiectelor importante, complexe și dificile ar contribui la diminuarea cheltuielilor bugetare din partea statului și majorarea capacității concurențiale a proiectelor implementate și consolidarea eficienței comparativ cu cele de peste hotare al căror nivel la etapa actuală diferă esențial. Ar putea fi excluse integral situațiile cînd lucrările de infrastructură se repetă la nesfîrșit fără o succesiune logică pe același sector de drum fiind stricat pentru instalarea conductelor pentru apă, canalizare, gaz etc. chiar de mai multe ori în același an etc.
În același context, pentru a evideția aspectul direcției implementării proiectului. Este important de conștientizat că prima etapă de aproximativ un an de zile aceste proiecte trebuie să fie orientate către persoanele fizice (proprietari de case, apartamente, vile), iar la o etapă ulterioară să beneficieze de astfel de proiecte și persoanele juridice cum ar fi instituțiile financiare, de asigurări, medicale private, hotele etc. care dispun de mijloace financiare pentru achitarea 50% din costul total al lucrărilor.
Această abordare are drept scop majorarea la maxim a impactului psihologic asupra populației privind oportunitatea implicării în astfel de proiecte, deja foarte necesare, ținînd cont de tendințele majorării prețurilor la resursele energetice.
Astfel, consider oportună următoarea precizare, locuind la o casă pe pămînt în mun. Chișinău, or Codru din finanțele proprii am făcut cu vecinii drumul, am achitat construcția traseului de gaz, majoritatea și-au făcut fîntîni, au instalat liniile de energie electrică etc., investițiile totale în infrastructură depășind pentru fiecare casă 2 mii euro, iar cei care au avut capacități financiare mai serioase și 3-5 mii euro. Procentul celor care locuiesc la case și consideră că de ei depinde dacă se va schimba ceva sau nu este mai mare comparativ cu cei de la apartamente, iar deseori și disponibilitățile financiare sunt mai consistente, ceea ce la această etapă contează.
Astfel, economia aproximativă obținută la o casă de 120 m2, la care cheltuielile pentru un an la gaz și energie electrică sunt de aproximativ - 12000 lei.
Reducerea cheltuielilor lunare ar fi: 1 – 25%, 2 – 25%, 3 – 35%, 4 – 65%, 5 – 90%, 6 – 95%, 7- 95%, 8 – 90%, 9 – 65%, 10 – 35%, 11 – 25%, 12 – 25%. Total 12 luni – 55% în mediu, într-un an de economie a energiei. Această investiție în condițiile actuale se va recupera în dependență de caz, de la 6 la 11 ani, ceea ce este un argument incontestabil pentru abordarea problematicii în acest aspect, dar și mai important, realizarea unor activități practice de diminuare a dependenței energetice nu doar a consumatorului final, dar a statului.
Iar în rezultat final, este necesar de accentuat asupra următorului element foarte important. Toate stațiile de alimentare cu combustibil cum au funcționat așa și funcționează și cel mai probabil, așa și vor funcționa și în continuare mult timp, dar ...
Este cunoscut la nivel elementar că atunci cînd mult se vorbește la general, nimic nu se dorește a schimba în mod real.
În acest caz, totuși, poate se inițiază un proces de analiză a oportunității elaborării unui plan de moderinizare a stațiilor de alimentare cu combustibil, ținînd cont de rețeaua amplasării acestora pe teritoriul Republicii Moldova, la o distanță de cel puțin 50 km una de cealaltă, pentru a instala utilajul necesar alimentării cu energie electrică a autovehiculelor. Întrucît, cel mai real este situația cînd în curînd ne vom întreba de ce sunt în toată lumea automobile cu propulsie electrică iar la noi nu, cînd vom fi surprinși de lipsa infrastructurii respective. Iar dacă cineva rămîine ”minunat” de această propunere din considerentul incompatibilității oportunității stațiilor de alimentare cu combustibil să comercializeze energie electrică, dar nu combustibilul propriu cum este în cazul marilor companii, atunci poate ese necesar de luat în considerare că aceste utilaje ar putea fi instalate și de alte persoane juridice și fizice interesate.
La prima etapă ar putea fi dotate corespunzător un anumit procent (10%-15%) al stațiilor de alimentare cu combustibil din municipiul Chișinău, Bălți, or.Cahul, iar ulterior și în alte localități ale Republicii, în dependență de necesitate.
Totodată, este corespunzător de precizat, că diminuarea acumulărilor la bugetul de stat din diferite taxe aplicate la importul combustibilului, în legătură cu micșorarea volumului acestora datorită implementării proiectelor de eficientizare energetică,- trebuie comparată doar cu diminuarea dependenței energetice a consumatorului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu