duminică, 11 martie 2012

Puțin discutăm, puțin mediatizăm și apoi uităm.

            Un an jumătate în urmă, au fost discuții intense privind salariile mari ale managerilor întreprinderilor de stat, privind diferența esențială dintre minimul și maximul salariilor primite de cetățeni, privind controlul exercitat insuficient din partea Agenției pentru Protecția Concurenței și alte subiecte cu adevărat importante pentru societate, dar și fiecare cetățean în parte.
            S-a discutat, s-a mediatizat, instituțiile mass-media și-au crescut audiențele binemeritat și cu toții am cam uitat!
            Pentru a reveni la unele subiecte discutate anterior și a interveni cu anumite propuneri, inclusiv, pentru a le îmbunătăți, propun spre examinare și discuții următoarea informație:

            Întru facilitarea procesului de inițiere a unor reforme complexe, avantajoase pentru toate părțile implicate în procesul guvernării și în mod prioritar pentru cetățenii Republicii Moldova, consider oportună prezentarea unor propuneri.
Astfel, pentru asigurarea la etapa actuală a unei stabilități în domeniul salaraizării, iar peste o perioadă mai îndelungată la achitarea pensiilor, precum și pentru a exclude discrepanța inechitabilă dintre cele mai mici și cele mai mari salarii și pensii din Republica Moldova, obținute în rezultatul depunerii unui efort similar, propun modificarea Legii salarizării nr.847 din 14.02.2002 și completarea art.11 cu un alineat nou, în următoarea redacție:
”Diferența maximă dintre cel mai mic și cel mai mare salariu din cadrul unității, indiferent de tipul de proprietate şi forma de organizare juridică, nu poate fi mai mare de cinci ori.”.


Pentru a detensiona atmosfera existentă în societate, unde cetățenii își exprimă expres atitudinea negativă față de funcționarea sistemului autorităților administrației publice, cînd funcționarii publici din considerente lesne de înțeles, tacit au aceeași poziție privind autogestiunea autorităților administrației publice, care nejustificat beneficiază de avantaje financiare exagerate și nu permit funcționarea normală a respectivului sistem, este necesară: ”Excluderea desfășurării activității autorităților administrației publice în bază de autogestiune”.
Pentru asigurarea unei respectări elementare a drepturilor cetățenilor privind stabilirea tarifelor și constituirea unei garanții minime de protecție a concurenței, este necesară modificarea:
Legii nr.1103 din 30.06.2000 cu privire la protecția concurenței;
Hotărîrii Guvernului nr.905 din 28.07.2008 prin care a fost aprobat Regulamentul Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, conform anexei nr.1;
Hotărîrii Guvernului nr.1511 din 31.12.2008 cu privire la aprobarea Regulamentului Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică.
În actele normative nominalizate urmează de inclus: ”Verificarea de către Agenția Națională pentru Protecția Concurenței a deciziilor Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică și Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației privind acceptarea modificării tarifelor de către monopoliști sau agenții economici care dețin o poziție dominantă pe piață.”.
Modificările propuse sunt necesare, întrucît prevederile actuale, cum ar fi cele din Hotărîrea Guvernului nr.1511 din 31.12.2008,  pct.5 ”În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Agenţia colaborează cu organul central de specialitate în domeniul energeticii, Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei, organul administraţiei publice centrale abilitat cu funcţii de protecţie a consumatorilor, ministerele şi alte autorităţi administrative centrale sau locale interesate şi cu societatea civilă.” și Hotărîrea Guvernului nr.905 din 28.07.2008, pct.4 ”În domeniile sale de activitate Agenţia colaborează cu organele centrale ale administraţiei publice şi alte autorităţi.”, asigură doar paravanul normativ pentru dările de seamă, rapoartele etc. autorităților publice respective și nu asigură, cum ar trebui, garantarea acestei colaborări.
Examinarea repetată în legislativ a acelorași subiecte cu același conținut examinate în executiv, contribuie la tergiversarea termenilor adoptării unor acte normative extrem de necesare pentru activitatea de întreprinzător. De aceea, este necesară modificarea capitoului 3 COMISIILE PARLAMENTULUI, Secțiunea întîi din Legea nr.797 din 02.04.1996 pentru adoptarea Regulamentului Parlamentului și stabilirea obligației privind Participarea membrilor Comisiilor parlamentare la ședințele Grupului de lucru al Comisiei de Stat pentru reglementarea activității de întreprinzător, care se referă la domeniul lor de activitate”.
Pentru asigurarea unei interconexiuni a reprezentanților societății civile cu membrii Grupului de lucru și facilitarea schimbului informațional direct privind problemele existente în domaniul activității de întreprinzător, propun modificarea Hotărîrii Guvernului nr.11 din 19.01.2010 cu privire la crearea Consiliului Național pentru Participare și de stabilit obligația privind ”Participarea unor membri ai Consiliului Național pentru Participare, la ședințele Grupului de lucru, pentru prezentarea propunerilor consiliului, iar ulterior informarea acestuia despre rezultatele ședințelor Grupului de lucru.”.
Cu respect,
Gabriel MĂRGINEANU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu