O idee năstrușnică pentru implementarea
unor proiecte de eficiență energetică în Republica Moldova
Avem
argumente pentru crearea diferitor autorități publice, dacă nu sunt suficiente,
suntem destul de intelegenți să le găsim.
Dacă este necesar să lichidăm o
autoritate publică avem suficiente argumente pentru aceasta, iar dacă nu le
avem, deasemenea dispunem de capacitatea să le găsim.
Majoritatea acestor argumente își
au originea în motivația promovării interesului politic, care de cele mai dese
ori nu coincide cu esența scopului creării sau lichidării autorității publice
vizate.
Nu mă voi referi la vre-un caz
concret, întrucît astfel de cazuri sunt zeci, fiecare persoană care a fost la
conducerea unei autorități publice cunoaște personal cel puțin cîteva cazuri.
Acest interes al politicului
pentru a schimba situația existentă dintr-un anumit domeniu, se exprimă atunci și
obține contur cînd este vorba de finanțarea unor activități din partea statului
sau reglementarea desfășurării anumitor activități de către agenții economici
din anumite domenii unde rulajul mijloacelor banești este important pentru
sistemul economic al țării.
Este evident, că atît timp cît
există avantaje economice există și interesul politic pentru consolidarea
capacităților proprii.
Pentru a exclude în proporții
mari promovarea unor interese politice prin intermediul unor autorități ale
administrației publice propun următoarea abordare conceptuală.
Pot fi aduse exemple relevante
din orice domeniu. Unul din cele mai elocvente exemple poate servi cel din
domeniul energetic.
Astfel, dacă plecăm de la premisa
că avem alocate mijloace bănești din partea finanțatorului indiferent care ar
fi, de exemplu în mărime de 40 milionae euro pentru eficiență energetică și
asigurarea independenței energetice, cea mai practică și eficientă soluție ar
fi atunci:
cînd în rezultatul unui concurs
organizat la nivel de Guvern este selectat un agent economic cu experiență în
domeniu (cel mai probabil poate fi unul German, Spaniol, Chinez etc.), care să
fie responsabil integral de implementarea proiectului;
cînd prevederile contractului
încheiat de Ministerul Economiei sau Agenția Eficienței Energetice pune
accentul pe capacitățile tehnice nu pe numărul consumatorilor sau mijloacele
efectuării controlului de către autoritatea publică privind implementarea
proiectului;
cînd potrivit prevederilor
contractuale agentul economic care a cîștigat este obligat să prezinte doar
darea de seamă (în care să fie precizate numai elementele importante cum ar fi
numărul consumatorilor, capacitățile tehnice ale instalațiilor pentru fiecare
consumator, costul instalației pentru fiecare consumator, economia obținută în
rezultatul fiecărei instalații) față de autoritatea publică competentă (o
singură autoritate publică), fără prezentarea copiilor contractelor sau altor
documente justificative privind executarea contractelor etc.
Iar ca această propunere să nu
pară dubioasă sau lipsită de suficient conținut practic, Vă ofer în aspect
general soluția foarte simplă și cu costuri reduse, care cu regret din anumite
considerente pe care le cunosc nu au fost acceptate în cadrul implementării
actului legislativ privind parteneriatul public-privat. Întrucît, orice
documentație prezentată autorității publice cu funcții de control necesită cel
puțin: personal care să le înregistreze, examineze și analizeze, sistematizeze,
iar ulterior acestea toate trebuie păstrate (arhiveze etc.) cheltuieli care în
rezultat final sunt exagerate pentru stat, corelativ cu rezultatele proiectelor
implementate.
Astfel, dacă agentul economic
filmează instalația și exprimarea acceptului beneficiarului cu rezultatele lucrării
efectuate după ce au fost achitate 50% din costul total de către acesta, iar
filmarea este plasată pe pagina web al agentului economic la compartimentul cu
numărul contractului executat, responsabilul de la autoritatea publică și nu
numai, poate verifica oricînd 24 de ore din 24 executarea contractului potrivit
prevederilor, ținînd cont de condițiile proiectului.
Cu o astfel de abordare pot fi
economisite, în dependență de valoarea proiectelor de la 3% la 10% din suma
totală a proiectelor, iar dacă acestea au fost analizate insuficient de complex
și sub toate aspectele, procentul poate ajunge în condițiile Republicii Moldova
și pînă la 25%, ceea ce poate prejudicia esențial oportunitatea implementării
unor proiecte similare.
Mai mult ca atît, contractele în
original vor fi prezente la beneficiar cît și la agentul economic respectiv,
care fiind obligați să le păstreze vor putea fi verificate la necesitate,
responsabilitatea integrală de executarea contractului, de filmarea
rezultatelor și de veridicitatea conținutului prezentat pe pagina web
aparținundu-i agentului economic sub sancțiunea rezilierii contractului și
achitării penalităților corespunzătoare.
Eu, sper că mesajul a fost
suficient pentru a înțelege că esența propunerii constă în abordarea
implementării unor astfel de proiecte, cînd toată responsabilitatea de
implementarea proiectului este delegată agentului economic, dar nu autorității
publice, lăsînd conjunctura pieții să influiențeze implementarea acestor
proiecte, dar nu factorul politic, indiferent de proveniența mijloacelor
bănești, fie de la Uniunea Europeană, fie din bugetul de stat.
Această modalitate de
implementare a proiectelor importante, complexe și dificile ar contribui la
diminuarea cheltuielilor bugetare din partea statului și majorarea capacității
concurențiale a proiectelor implementate și consolidarea eficienței comparativ cu
cele de peste hotare al căror nivel la etapa actuală diferă esențial. Ar putea
fi excluse integral situațiile cînd lucrările de infrastructură se repetă la
nesfîrșit fără o succesiune logică pe același sector de drum fiind stricat
pentru instalarea conductelor pentru apă, canalizare, gaz etc. chiar de mai
multe ori în același an etc.
În același context, pentru a
evideția aspectul direcției implementării proiectului. Este important de
conștientizat că prima etapă de aproximativ un an de zile aceste proiecte trebuie
să fie orientate către persoanele fizice (proprietari de case, apartamente,
vile), iar la o etapă ulterioară să beneficieze de astfel de proiecte și persoanele
juridice cum ar fi instituțiile financiare, de asigurări, medicale private,
hotele etc. care dispun de mijloace financiare pentru achitarea 50% din costul
total al lucrărilor.
Această abordare are drept scop
majorarea la maxim a impactului psihologic asupra populației privind
oportunitatea implicării în astfel de proiecte, deja foarte necesare, ținînd
cont de tendințele majorării prețurilor la resursele energetice.
Astfel, consider oportună
următoarea precizare, locuind la o casă pe pămînt în mun. Chișinău, or Codru
din finanțele proprii am făcut cu vecinii drumul, am achitat construcția traseului
de gaz, majoritatea și-au făcut fîntîni, au instalat liniile de energie
electrică etc., investițiile totale în infrastructură depășind pentru fiecare
casă 2 mii euro, iar cei care au avut capacități financiare mai serioase și 3-5
mii euro. Procentul celor care locuiesc la case și consideră că de ei depinde
dacă se va schimba ceva sau nu este mai mare comparativ cu cei de la
apartamente, iar deseori și disponibilitățile financiare sunt mai consistente,
ceea ce la această etapă contează.
Astfel, economia aproximativă
obținută la o casă de 120 m2 ,
la care cheltuielile pentru un an la gaz și energie electrică sunt de
aproximativ - 12000 lei.
Reducerea cheltuielilor lunare ar
fi: 1 – 25%, 2 – 25%, 3 – 35%, 4 – 65%, 5 – 90%, 6 – 95%, 7- 95%, 8 – 90%, 9 –
65%, 10 – 35%, 11 – 25%, 12 – 25%. Total 12 luni – 55% în mediu, într-un an de economie
a energiei. Această investiție în condițiile actuale se va recupera în
dependență de caz, de la 6 la 11 ani, ceea ce este un argument incontestabil
pentru abordarea problematicii în acest aspect, dar și mai important,
realizarea unor activități practice de diminuare a dependenței energetice nu
doar a consumatorului final, dar a statului.
Iar în rezultat final, este
necesar de accentuat asupra următorului element foarte important. Toate
stațiile de alimentare cu combustibil cum au funcționat așa și funcționează și
cel mai probabil, așa și vor funcționa și în continuare mult timp, dar ...
Este cunoscut la nivel elementar
că atunci cînd mult se vorbește la general, nimic nu se dorește a schimba în
mod real.
În acest caz, totuși, poate se
inițiază un proces de analiză a oportunității elaborării unui plan de
moderinizare a stațiilor de alimentare cu combustibil, ținînd cont de rețeaua
amplasării acestora pe teritoriul Republicii Moldova, la o distanță de cel
puțin 50 km
una de cealaltă, pentru a instala utilajul necesar alimentării cu energie
electrică a autovehiculelor. Întrucît, cel mai real este situația cînd în
curînd ne vom întreba de ce sunt în toată lumea automobile cu propulsie
electrică iar la noi nu, cînd vom fi surprinși de lipsa infrastructurii
respective. Iar dacă cineva rămîine ”minunat” de această propunere din
considerentul incompatibilității oportunității stațiilor de alimentare cu
combustibil să comercializeze energie electrică, dar nu combustibilul propriu
cum este în cazul marilor companii, atunci poate ese necesar de luat în
considerare că aceste utilaje ar putea fi instalate și de alte persoane
juridice și fizice interesate.
La prima etapă ar putea fi dotate
corespunzător un anumit procent (10%-15%) al stațiilor de alimentare cu
combustibil din municipiul Chișinău, Bălți, or.Cahul, iar ulterior și în alte
localități ale Republicii, în dependență de necesitate.
Totodată, este corespunzător de
precizat, că diminuarea acumulărilor la bugetul de stat din diferite taxe
aplicate la importul combustibilului, în legătură cu micșorarea volumului
acestora datorită implementării proiectelor de eficientizare energetică,-
trebuie comparată doar cu diminuarea dependenței energetice a consumatorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu