vineri, 9 martie 2012

Deja avem primele rezultate pozitive și o participare mai activă

Un proiect de concept care a fost elaborat și expediat în adresa mai multor reprezentanți ai administrației publice centrale și instituțiilor mass-media.
Reacția oficială a fost exact acea așteptată, adică zero.
Unica reacție pozitivă a fost din partea instituțiilor mass-media și anume inițierea unor activități care să implice participarea cetățenilor la mediatizarea unor încălcări prin transmiterea în adresa televiziunii a unor poze sau filmări ale comiterii acestor fapte.
A trecut mai mult de un an de zile din momentul inițierii implementării unor aspecte ale acestui concept de către unele instituții mass-media și sunt deja primele exemple pozitive, cum ar fi mai puține încălcări comise de reprezentanții poliției rutiere, a unor persoane cu funcții de răspundere din administrația publică centrală etc.
Cu regret, situația se schimbă extrem de greu și participarea cetățenilor este încă insuficient de eficientă, însă, sunt sigur că acest concept își va găsi mai mulți susținători și în timp vom avea o participare mai activă pentru a reduce comiterea faptelor ilegale.
Doresc succes tuturor susținătorilor acestei idei.




Proiect


Conceptul reformei sistemice
pentru asigurarea valorificării responsabilității civice


Nu pot fi găsite soluții pozitive, reciproc avantajoase bazate pe opinii diferite, fără admiterea unor concesiuni. Răspunsurile la întrebări în astfel de cazuri, fiind subiective, irelevante și tendențioase.
Astfel, avem nevoie de a găsi răspuns la acele întrebări care să unească opiniile contradictorii. Una din aceste întrebări poate fi considerată următoarea:
Poate fi obținută o schimbare sistemică complexă în societate pentru a o face mai bună ?
          Această întrebare a persistat pe parcursul unei îndelungate perioade de timp, la diferite nivele ale societății. Fiecare persoană rațională tinde spre normalitate fiind o necesitate indispensabilă.
          Experiența obținută de fiecare cetățen pe parcursul vieții î-i permite să vină cu propuneri pozitive pentru îmbunătățirea situației înt-un anumit aspect, domeniu, pentru o anumită perioadă de timp cu o influiență mai mare, sau în majoritatea cazurilor mai mică decît cea dorită.
          Oportunitatea de a-și înainta și promova propunerile privind îmbunătățirea situației existente a fost diferită pe parcursul istoriei, dar în dependență de complexitatea acestora și implementarea a fost diferită.
          Și în prezent cetățeanul nu este mulțumit de situația existentă din societate. Suntem în situația cînd toți nu sunt de acord cu ceea ce se întîmplă și de modul cum aceasta urmează să se dezvolte în continuare.
          Nu există nici o soluție perfectă pentru Republica Moldova, însă, este evidentă necesitatea unor reforme sistemice complexe care să ofere o șansă de a schimba situația în mod real și esențial spre bine.
          Pentu a crea această oportunitate este necesar în procesul respectiv, să fie implicată toată societatea, prin intermediul fiecărui cetățean care să fie responsabil de activitățile concetățenilor.
          În societatea actuală nimic nu poate fi mai efectiv decît a face o faptă bună pentru care să fii recompensat corespunzător în aspect economic.
          Orice persoană responsabilă de propria soartă și a generațiilor care uremează să trăiască într-un viitor mai bun, vrea să contribuie în limita posibilităților pentru aceasta.
          Posibilitățile reale ale fiecărui cetățean sunt restrînse în comparație cu tendințele umane și oneste de a contribui la schimbarea situației spre bine.
          Elementul de bază care poate fi asigurat de către stat pentru crearea posibilității reale și evidente a cetățeanului de a aduce acest aport pozitiv continuu, poate fi asigurat cînd deschiderea pentru intervențiile cetățeanului în acest sens, sunt recompensate corespunzător economic, fiind statuate sigur în aspect normativ la toate nivelele.
          Pare a fi cam exagerată, această ambiție de a afirma că este relativ simplu răspunsul la întrebarea inițială care a fost fără un răspuns ferm atît de mult timp. Însă, nimic nu poate fi mai eficient și sigur, decît îmbinarea garanției care este acordată în mod cert și evident de stat cu recompensa economică oferită pentru contribuția cetățeanului prin care intervine întru limitarea faptelor, activităților sau inacțiunilor ilegale.
          În acest context, este necesar de precizat că stimulentul economic poate și trebuie acordat de către stat pentru orice cetățean care intervine pentru a stopa sau limita faptele, activitățile sau inacțiunile ilegale indiferent de cine și în ce condiții le-ar săvîrși.
          Mai mult ca atît, în contextul economiei de piață, cînd totul are un anumit preț, în cadrul sistemului, multe autorități publice, deseori, cheltuie mai mult decît aduc în bugetul de stat fără a satisface în deplină măsură interesele cetățenilor pentru ce au fost instituite.
          Rolul unor autorități ale administrației publice urmează să se exprime prin deschiderea acestora către cetățeni, care să le achite o recompensă bănească pentru exercitatea anumitor activități de care sunt responsabile a le exercita.
          Cu regret, aceasta este unica soluție pentru ridicarea nivelului responsabilității civice a cetățenilor noștri, întrucît, totul ce este gratis, este și inechitabil dacă necesită timp, efort și anumite cheltuieli elementare.
          Astfel, de exemplu, dacă pentru sesizarea din partea cetățeanului privind comiterea unei contravenții, acestuia iar fi achitate 50% din valoarea contravenției care trebuie achitată statului, într-un termen de 1 maxim 5 ani, Republica Moldova ar deveni unul din cele mai exemplare state din lume, sau poate unicul în care se va respecta impecabil legislația.
          La etapa inițială, urmează să existe o astfel de abordare pentru relațiile dintre cetățean și organele de ocrotire a normelor de drept. În cazul adresării oricărui cetățean, prin care a fost înregistrată în variantă foto, video sau înregistrare audio, procesul comiterii contravenției și au fost depuse materialele corespunzătoare la sectorul de poliție respectiv, urmează să-i fie înregistrată adresarea și comunicate toate informațiile privind primirea sumei în valoare de 50% din amenda aplicată pentru contravenția săvîrșită, proba contrarie fiind în responsabilitatea contravenientului.
          Pe parcursul aplicării stimulentului economic pentru cetățenii responsabili, statul ar soluționa o totalitate de probleme fundamentale cu care se confruntă societatea.
          Printre cele mai importante probleme, este absolut necesar precizarea următoarelor:
-        economică, majorarea sumelor mijloacelor bănești vărsate la bugetul de stat, incasate în rezultatul aplicării sancțiunilor respective (pentru infracțiuni, contravenții, alte acțiuni cu caracter economic ilegal comise etc.), dar și mijloacelor bănești incasate de cetățenii care au sesizat comiterea acestor ilegalități;
-        socială, controlul situației cu elemente de ilegalitate care se exprimă prin sesizarea din partea cetățenilor a unui număr maxim, practic posibil, de astfel, de situații;
-        culturală, ridicarea nivelului culturii generale și responsabilității civice față de țară, colectivitate, familie prin promovarea unor valori autentice de neadmitere a elementelor de ilegalitate în viața cotidiană;
-        statistică, corespunderea la maxim a numărului cazurilor cu elemente de ilegalitate cu cele oficial înregistrate;
-        mixtă, social-economică:
crearea locurilor de muncă prin constituirea unor noi oportunități de a-și cîștiga existența;
ordonarea sistemelor instituționale ale organelor ocrotirii normelor de drept, prin diminuarea numărului personalului excedent exercitării corespunzătoare a atribuțiilor funcționale cu diminuarea esențială a cheltuielilor bugetare pentru întreținerea funcționalității acestora;
diminuarea la maxim posibil a nivelului coruptibilității, fiind excluse fenomenele specifice Republicii Moldova de ”cumătrism” ”nănășism” sau alte forme de protecție și corupție bazate pe relații de rudenie și nu doar pe astfel de relații;
consolidarea bazei funcționale pentru instituția medierii;
impulsionarea dezvoltării tehnologiilor informaționale;
constituirea premiselor de bază pentru atragerea investițiilor;
-        mixtă, cultural-socială:
informarea cu privire la drepturile și obligațiile materiale și procesuale ale unei categorii vaste a populației, care anterior reformei nu aveau această necesitate și, uneori, involuntar erau subiecții unor astfel de activități cu elemente de ilegalitate;
creșterea unei generații tinere în spiritul respectării cadrului juridic și a normelor morale, inclusiv ridicarea nivelului responsabilității civice;
susținerea încrederii populației de vîrstă înaintată că ziua de mîine poate fi mai bună pentru generațiile următoare.
În societate ar descrește esențial starea de nervozitate a  cetățenilor, se va îmbunătăți starea generală a sănătății populației, fiind exclus la maxim posibil comportamentul inadecvat (aruncarea gunoiului în locurile nepotrivite; furtul energiei electrice sau gazelor naturale pentru care plătesc, în final, cei care sunt de bună credință; contravențiile din traficul rutier; actele de violență, abuzul de putere din partea funcționarilor etc.).
După o anumită perioadă de timp, această deschidere a statului va contribui la constituirea sistemului de premise pentru formarea unei verticalități a cetățenilor, ceea ce este o extremă necesitate în condițiile situației actuale de demoralizare spirituală în care se află Republica Moldova, în care crește vertiginos diferența dintre cele mai mari și cele mai mici venituri obținute de cetățeni influiențînd întețirea  antagonismului social. În ultimă instanță, aceasta ar contribui la diminuarea flagelelor corupției, evaziunilor fiscale, contrabandei și altor procese extrem de negative din societate.
Modificări sistemice în comportamentul cetățeanului, care devine mai responsabil, a persoanei care avea un comportament mult prea libertin și devine mai atent, a funcționarului ghidat de spiritul birocrației și care devine mai deschis pentru ași face datoria în limitele posibilităților reale, nu a prescripțiilor normative procedurale protectoare, vor face să domine raționalul asupra impulsivității și intereselor personale subiective.
Desigur, pare a fi impunător procentul de 50% din suma valorii sancțiunii aplicate, însă acest procent poate  fi aplicat pentru prima etapă de pînă la 1 an de zile, ulterior fiind diminuat la unul corespunzător sumei sancțiunii, domeniului, complexității, gravității faptei comise etc.
Astfel, pentru evaziunile fiscale acest procent poate depinde de suma evaziunii la fiecare 10 sau 100 mii lei procentul diminuîndu-se cu 10%, sau oricare altă modalitate, dar care să fie suficient de motivantă pentru cetățeni, pentru a sesiza despre încălcarea comisă și prezentarea materialelor ce confirmă cu certitudine aceasta.
Responsabilitatea deplină pentru depunerea unor materiale false atribuindui-se aproape integral, în dependență de caz, cetățeanului care a procedat astfel, aplicîndu-i sancțiunile respective cu despăgubirea corespunzătoare a persoanei pătimite.
În cazul acceptării de către stat a implementării respectivelor reforme, extrem de necesare Republicii Moldova, aceasta va confirma, inclusiv disponibilitatea legislativului și autorităților administrației publice centrale de a promova la maxim posibil principiul transparenței la nivelul procesului normativ și executiv, ținînd cont de faptul că vor exista persoane care vor fi supuse unui control strict, obiectiv și real din partea societății.
Pentru asigurarea implementării corecte a reformei în cauză, trebuie elaborat un plan de acțiuni la nivel guvernamental, care să asigure la etapa inițială interacțiunea tuturor elementelor componente ale sistemului organelor de ocrotire a normelor de drept pentru derularea și monitorizarea corectă și obiectivă a procesului și constituire a tuturor premiselor necesare pentru etapele ulterioare, unde să se încadreze și celelalte organe cum ar fi cele fiscale, vamale, ecologice etc.
Nu contează cetățeanul cărui stat ești, pentru a avea aceleași idealuri general umane privind bunăstarea materială pe care o dorești. Este o mîndrie averea obținută prin multă muncă sau soluțiile neordinare dar extrem de utile pentru societate, cum ar fi cele din știință, tehnologiile informaționale etc. Bunăstarea, se obține foarte greu, statul fiind responsabil de corectitudinea obținerii acesteia. Averile fabuloase obținute de către funcționari cu salarii modeste și alte situații similare, urmează a fi lăsate la discreția cetățeanului cu nivel înalt al responsabilității civice, dar căruia statul trebuie să-i asigure posibilitatea valorificării acesteia recompensîndu-l economic după cum cer condițiile econonomiei de piață.
În rezultatul implementării reformei respective au de cîștigat toți, indiferent de nivelul social, cu o singură exepție – cei care au viciul de a fi în permanență în conflict cu legea și bunul simț.
Reieșind din cele menționate, consider oportună inițierea reformei respective și implementarea acesteia, pentru asigurarea unui viitor mai bun generațiilor viitoare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu