Ar fi mult mai interesant!
La etapa actuală, în Republica Moldova se întîmplă ceea ce într-un stat normal, un cetăţean nu ar putea nici să viseze.
Evident, că este vorba despre comportamentul persoanelor aflate la conducerea acestui stat.
Majoritatea cetăţenilor au înţeles că nu poţi cere de la persoane pentru care cel mai important este buzunarul propriu, să se gîndească la necesităţile cetăţeanului, cu atît mai mult să muncească pentru acesta.
Toţi am fost siguri de faptul că cel puţin la alegei votul nostru contează. După ultimele alegeri am înţeles că aceasta ţine de trecut.
Astfel, se cumpără votul, dacă nu este suficient, atunci se cumpără butonul pentru a schimba cîteva procente, iar dacă nici aceasta nu este suficient, atunci în ultimul moment se scote din listă contra-candidatul incomod sau partidul etc.
Totodată, procesul alegerilor este o povară imensă pentru bugetul de stat, pentru acestea în dependenţă dacă sunt alegeri locale sau parlamentare se alocă zeci de miliooane de lei.
Am fost învăţaţi că la conducere urmează să fie persoane care au studiile corespunzătoare, cunosc nevoile cetăţenilor şi muncesc pentru aceştea.
În timp am înţeles, că la conducere nimeresc de cele mai dese ori nu în baza meritelor, ci în special fără studiile corespunzătoare în domeniul pe care-l gestionează. În special aceasta se referă la miniştri, deputaţii nu sunt o excepţie.
Prim-ministrul Republicii Moldova este ultima confirmare elocventă a situaţiei absolut neobişnuite din acest stat, privind studiile şi calitatea persoanelor aflate la conducere.
În acest context, apare logic întrebarea privind cea mai acceptabilă soluţie de alegere la conducere a unor persoane care să înţeleagă situaţia reală în care se află cetăţeanul şi să muncească pentru a schimba situaţia actuală, iar procesul alegerilor să fie cît mai puţin împovărător.
În situaţia actuală majoritatea cetăţenilor au devenit pesimişti privind posibilitatea unei schimbări şi cred că procesul unui furt continuu nu mai poate fi stopat.
O soluţie mai puţin obişnuită pentru a stopa furturile enorme, a asigura accederea la conducere a unor persoane care să fie cu adevărat mai aproape de popor şi a scoate povara considerabilă privind finanţarea procesului electoral ar fi alegerile în bază de loterie.
Astfel, dacă alegerile ar fi organizate în formă de loterie statul:
1. nu ar cheltui mijloace băneşti din bugetul de stat pentru procesul alegerilor;
2. ar ajunge la conducere cetăţeni obişnuiţi care cunosc situaţia reală din ţară;
3. s-ar asigura transparenţa deplină a procesului de cîştigare a locului în legislativ;
4. s-ar exclude integral elementele corupţionalităţii enorme care există;
5. ar putea fi obţinut un venit consistent la bugetul de stat din biletele comercializate pentru a deveni deputat (în dependenţă de costul unui bilet);
6. ar impulsiona toţi cetăţenii să participe la procurarea biletelor pentru participarea la alegeri;
7. ar asigura un proces decizional mai aproape de necesităţile cetăţeanului etc.
La un cost de 10 lei pentru un bilet deja ar fi cîteva zeci de milioane de lei venit la bugetul de stat. Principiul de bază: un cetăţean – un singur bilet.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu