marți, 29 octombrie 2013

Ședință cu membrii APIT

ASOCIAȚIA PATRONALĂ A INDUSTRIEI 
TURISMULUI DIN REPUBLICA MOLDOVA
Mun. Chișinău, str. Nicolae Dimo, 17/4, of 22,
Tel: +373 (22) 498837, 732254 Fax: +373 (22) 49 56 25, mob. 079283391
e-mail: turismpatronat@yahoo.com




INVITAȚIE

În urma multiplelor adresări ale membrilor APIT, am luat decizia de a organiza o Ședință Extraordinară, care va avea drept scop analiza următoarelor subiecte:
Propunerile privind proiectul de lege ,,Legea Turismului”, vă rugăm frumos să luați cunoștință cu materialul expus pe http://margineanugabriel.blogspot.com/  (informarea membrilor APIT);
Extarasele de cont și modul de a verifica veridicitatea lor;
Perioada estivală ,,Iarna 2013-2014” și divirgențele cu autoritățile emitente de Vize, acreditate în Republica Moldova;
alte idei, sugestii și propuneri din partea membrilor APIT.

Întâlnirea va avea loc în incinta Universității Libere Internațională din Moldova (ULIM), Chișinău Vlaicu Pârcălab 52, ora 17:15, reprezentantul APIT se va afla în holul instituției pentru a vă ghida spre biroul respectiv. Pentru informații: 069924124- Ion Iordachi, 069748386- Gabriel Mărgineanu.


Cu mult respect,
Președintele APIT                                                                                           Gabriel Mărgineanu



Ex: Ion Iordachi 069924124

sâmbătă, 26 octombrie 2013

Informarea membrilor APIT

Informarea membrilor APIT privind procesul elaborării Legii turismului în redacție nouă.

ASOCIAȚIA PATRONALĂ A INDUSTRIEI 
TURISMULUI DIN REPUBLICA MOLDOVA
Mun. Chișinău, str. Nicolae Dimo, 17/4, of 22,
Tel: +373 (\22) 498837, 732254 Fax: +373 (22) 49 56 25, mob. 079283391
e-mail: turismpatronat@yahoo.com


Mult stimați asociați ai Asociației Patronale a Industriei Turismului din RM precum și alți agenți economici din industria turismului. Ținem să vă aducem la cunoștință faptul  formării  Grupului de lucru interministerial și ale organizațiilor profesionale din industria turismului responsabile de elaborare de lege ,,Legea turismului”, în care activează și un membru APIT. În cele ce urmează dorim să vă informăm succint modul în care se examinează acest proiect.

Pe 17.10.2013 s-a reunit Grupul de lucru, din el fac parte, pe lângă Directorul General și reprezentanții Agenții Turismului a RM, reprezentanții: ministerelor de resort, Camera de Licențiere, Biroul Național de Statistică, ANAT, APIT, ANTREC etc.  
Anterior, pe 16.10.2013 seara, au fost transmise materialele, din aceste considerente majoritatea membrilor nu făcuse cunoștință cu proiectul de legea, ceea ce a făcut imposibilă studierea noțiunilor și sa trecut direct la studierea Capitolului II. Disputele cele mai mari sau dus între reprezentanții Agenției Turismului a RM și reprezentanții Ministerului Economiei, în ceea ce privește procesul de autorizare care trece conform proiectului de lege în atribuțiile Agenției Turismului a RM. Alte obiecții au fost aduse, în dependență de competența fiecărui membru, la ceea ce ține de formularea corectă a termenilor juridici și gramaticali.  În total, timp de trei ore, sau analizat trei capitole ce conțin prevederi generale, iar discuțiile se rezumau la partajarea atribuției de autorizare. 
Pe 24.10.2013, s-a încercat să se analizeze definițiile date, ca după trei difiniții analizate, să se revină la problema partăjării de atribuții, între Camera de Licențiere (subdiviziunea Ministerului Economiei) și Agenția Turismului a RM. Timp de o oră și treizeci de minute s-a anlizat această chestiune importantă, ca după aceaste zece minute să fie acordată atenție Turismului rural și posibilitatea de a trece funcția de control în subordinea organizațiilor profesionale din industria turismului. Introducerea în proiectul de lege a noțiunii de ,,casă rurală”-structură de primire a maxim 7-10 turiști, în mediul rural, veniturile aduse de această structură nefiind supuse impozitării. Mai mult de cât atât mebrii grupului au invocat că este iligal ca aceeași structură de stat să elaboreze politici, să monitorizeze și să exercite funcția de control în aceeaș sferă, organizațiile profesionale din industia turismului au venit cu propunerea ca funcția de control să treacă pe fiecare sector în parte în subordinea lor. Ședința sa finalizat sub un mare semn de întrebare, urmând ca Directorul General a Agenției Turismului a RM să se consulte cu Primul-ministru al RM și Mininstrul Economiei a RM, pentru a stabili:
dacă va fi posibilă trecerea atribuției de licențiere de la o structură statală la alta;
cum vor fi partajate funțiile: elaborare a politicilor, monitorizare și control;
oportunitatea garanției bancare, care după părerea membrilor grupului de lucru este excesivă;
oportunitatea elaborării unei legi noi sau elaborarea amendamentelor în cadrul legislației existente.

Propunerile membrului grupului de lucru din partea APIT

 
ASOCIAȚIA PATRONALĂ A INDUSTRIEI 
TURISMULUI DIN REPUBLICA MOLDOVA
Mun. Chișinău, str. Nicolae Dimo, 17/4, of 22,
Tel: +373 (\22) 498837, 732254 Fax: +373 (22) 49 56 25, mob. 079283391
e-mail: turismpatronat@yahoo.com




În urma examinări proiectului de lege ,,Legea Turismului”, APIT-ul apreciază inovațiile aduse de aceast act și speră că el va insufla imboldul necesar industriei turismului. Însă pe lângă novațiile aduse, proiectul de lege posedă unele lacune:

Titlul

LEGEA TURISMULUI- LEGEA INDUSTRIEI TURISMULUI
Conform DEX-ului:
DOMÉNIU, domenii, s. n. 1. Proprietate funciară feudală întinsă, care a stat la baza societății medievale în Europa Apuseană. 2.Sector al unei științe, al unei arte; sferă de activitate. 3. (Mat.) Mulțime de puncte situate pe o dreaptă, pe o suprafață, în spațiu, caracterizată prin aceea că pentru fiecare punct există o vecinătate a lui cuprinsă în mulțime și prin faptul că oricare pereche de puncte din mulțime se pot uni printr-o linie poligonală cuprinsă în acea mulțime. 4. (Fiz.) Interval de valori pentru care poate fi folosit un instrument dat de măsură. – Din fr. domaine. Cf. lat. dominium. 
INDÚSTRIE, industrii, s. f. 1. Ramură a producției materiale și a economiei naționale, în cadrul căreia au loc, pe scară largă, activitățile de exploatare a bunurilor naturale și de transformare a acestora, precum și a altora, în mijloace de producție și în bunuri de consum. 2. (Cu determinări) Subdiviziune a industriei (1), cuprinzând un domeniu limitat de activitate. Industrie textilă. Industrie extractivă. – Din fr. industrie, lat. industria. 

1) asigurator financiar – bancă comercială sau companie de asigurare, care garantează achitarea despăgubirilor financiare, repatrierea turiştilor în caz de insolvenţă sau incapacitate de plată a agentului turistic.
-persoană juridică înregistrată în Republica Moldova care, în condiţiile legii, deţine dreptul de a desfăşura activităţi de asigurare (reasigurare), care garantează achitarea despăgubirilor financiare, cauzate prin neajuns și repatrierea turiştilor în caz de insolvenţă sau incapacitate de plată a agentului economic din industria turismului.
*,,asigurător (reasigurător) - persoană juridică înregistrată în Republica Moldova care, în condiţiile prezentei legi, deţine dreptul de a desfăşura activităţi de asigurare (reasigurare)”-Legea cu privire la asigurări nr. 407-XVI  din  21.12.2006; 
*art. 1137 -Acordarea de garanţii şi înlăturarea neajunsurilor- Codul civil al RM;

 2)  atestat de calificare al ghidului de turism – document eliberat de către Autoritatea Naţională de Turism, prin care se confirmă capacitatea profesională a persoanelor de a exercita activitatea în una dintre categoriile de  ghizi de turism definite în prezenta lege
-document eliberat de către: Autoritatea Naţională de Turism, instituție de învățământ, instituția unui stat străin sau Organizație Internațională/Regională, prin care se confirmă capacitatea profesională a persoanelor de a exercita activitatea în una dintre categoriile de  ghizi de turism definite în prezenta lege.

3) Autoritatea Naţională de Turism- Autoritatea Naţională a Industriei Turismului

4) beneficiar de servicii turistice – persoană fizică sau juridică care a procurat şi a beneficiat de servicii turistice
-persoană fizică sau juridică ce intenţionează să procure sau care procură şi/sau beneficiază de servicii turistice;
*Legea privind protecția consumatorului nr.105 din13.03.2003
atr.1 „consumator- orice persoană fizică ce intenţionează să comande sau să procure ori care comandă, procură sau foloseşte produse, servicii pentru necesităţi nelegate de activitatea de întreprinzător sau profesională;”

5) certificat de calificare în  turism – document care atestă perfecţionarea profesională în domeniul turismului,  eliberat de către instituţiile de formare profesională continuă specializate;
- document care atestă perfecţionarea profesională în domeniul turismului,  eliberat de către: instituţiile de formare profesională continuă specializate, instituțiile de îvățământ sau de Organizațiile Internaționale/Regionale.

6) contract de garanţie financiară – acord juridic încheiat între agentul turistic şi compania de asigurare sau banca comercială în scopul garantării executării obligaţiilor financiare asumate prin încheierea de contracte de servicii turistice; 
- un angajament scris, asumat de o parte (garant), la cererea agenților economici din industria  turismului (ordonator), de a plăti creditorului ordonatorului (beneficiarului de servicii turistice) o sumă de bani în baza cererii scrise a beneficiarului.
*Codul civil al RM: 
art. 1146, ,Contractul de fidejusiune”- Prin contract de fidejusiune, o parte (fidejusor) se obligă faţă de cealaltă parte (creditor) să execute integral sau parţial, gratuit sau oneros obligaţia debitorului.  
 art.1246 ,,Garanția bancară” -Garanţia bancară este un angajament scris, asumat de o bancă sau de o altă instituţie financiară (garant), la cererea unei alte persoane (ordonator), de a plăti creditorului ordonatorului (beneficiarului) o sumă de bani în baza cererii scrise a beneficiarului. 
*Directiva 2002/47/CE privind contractele de garanție financiară în ceea ce privește sistemele legate și creanțele private.
Stabilește drept părți contractante:
instituția financiară supusă procesului de insolvabilitate;
întreprinderi din domeniul public și cel privat (fără de a specifica faptul că este obligator să fie bancă comercială sau instituție financiară).
Banaca centrală

7) întreprindere de turism-agenți economici din  industria turismului.

8) turism – ansamblul de relaţii şi fenomene ce rezultă din deplasarea şi sejurul persoanelor în orice loc, altul decît mediul uzual, pe o perioadă mai mică de un an şi în alt scop decît desfăşurarea unei activităţi remunerate în locul vizitat; 
- ansamblul de relaţii şi fenomene ce rezultă din deplasarea şi sejurul persoanelor în orice loc, altul decît mediul uzual, pe o perioadă mai mică de un an şi  în alt scop decît angajarea la o întreprindere înregistrată în ţara sau în locul vizitat
*propunerea OMT: în alt scop decît angajarea la o întreprindere înregistrată în ţara sau în locul vizitat

9) art. 5 alin.(2) lit.i- conform legislației în viguare nu poate același organ să posede funcția de elaborare, monitorizare și control.

10) art.8 alin.(2) -Biroul de Informare şi Promovare Turistică este o instituţie publică din subordinea Autorităţii administraţiei publice centrale responsabilă de domeniul turismului.
- Biroul de Informare şi Promovare Turistică este o instituţie publică din subordinea ANT.

11) art.14 Taxa de promovare a turismului – APIT-ul nu acceptă taxa dată deoarece:
este un mecanism discriminator față de persoanele care practică turismul organizat în comparație cu persoanele care practică turism neorganizat;
nu este aplicată taxă față de toate structurile economice (sectorul privat/ piblic) care participă în industria turismului.
12) art. 16 Condițiile specifice de autorizare a activității agenților din industria turismului.
APIT-ul nu este deacord cu condițiile și  modul de autorizare:
Contravine politicii de stat din domeniu, care dorește formarea unui birou unic de licențiere a activităților;
Sunt necesare mai multe acte pentru obținere autorizației comparativ cu legea actuală, ceea ce duce la facilitarea procesului birocratic. Mai mult de cât atât această prevedere contravine politicii de stat în domeniu, care încearcă să diminueze numărul de acte permiseve pentru a ca persoana să fie licențiată;
Agenților economici din industria turismului care deja sunt posesori a unei licențe, le este încălcat dreptul de a activa pe perioada integrală de 5 ani, oferindulise o perioadă de la 8 până la 14 luni.
art. 16 alin.(1) lit.b-  activitate turistică de minimum 3 ani. Succesorului de drept care a dobândit recent personalitate juridică i se permite utilizarea mărcii comerciale înregistrate cu o vechime de minimum 3 ani.
- activitate turistică de minimum 3 ani. Succesorului de drept a agentului economic din industria turismului care a posedat o vechime de minimu 3 ani, deasemeni îi se transmite această prioritate.
*Legea privind protecția mărcilor nr.38 din 29.02.2008:
art. 2 -marcă- orice semn susceptibil de reprezentare grafică, care serveşte la deosebirea produselor şi/sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele ale altor persoane fizice sau juridice.
Art.25. Transmiterea drepturilor- (1) Drepturile asupra mărcii pot fi transmise integral sau parţial prin cesiune, prin contract de licenţă, precum şi prin succesiune.  
 
13) art.17 ,,contractul de arendă”- este o formulare incorectă, deoarece, contractul de arendă, ține doar de domeniul agricol, ,,Contractul de locațiune” este formularea corectă. 
*Codul civil al RM:
art.911 - Arenda este contractul încheiat între o parte – proprietar, uzufructuar sau un alt posesor legal de terenuri şi de alte bunuri agricole (arendator) – şi altă parte (arendaş) cu privire la exploatarea acestora pe o durată determinată şi la un preţ stabilit de părţi.  
Art.875-  Prin contractul de locaţiune, o parte (locator) se obligă să dea celeilalte părţi (locatar) un bun determinat individual în folosinţă temporară sau în folosinţă şi posesiune temporară, iar aceasta se obligă să plătească chirie. 

art.17 alin.(1) lit.b punct.5 – dacă agenția de turism nu lucrează cu furnizori de servicii turistci locali, nu avem drept de a obliga o parte să contracteze

art.17 alin.(1) lit.c -la înregistrarea cererii,  actele solicitate se prezintă şi în original pentru verificare.
-la înregistrarea cererii,  actele solicitate se prezintă şi în original sau autentificate notarial conform legislației în viguare pentru verificare.

14) art.18 alin.(2)- se  restrâge drepturile agențiilor de turism, ceea ce contravine uzanțelor internaționale, deoarece în legea precedentă aceste entități economice aveau dreptul la ,,comercializarea pachetelor turistice contractate de la turoperatori” indiferent de naționalitatea ultimilor.

15) art. 19 integral- considerăm că noțiunele: ,,clienți” și ,,turist” drept fiind amplasate incorecte. Este necesar de introdus noțiunea de „consumatori” sau cu cea de „beneficiar de servicii turistice”.
art.19 alin.(1) lit.h- să fie informat prealabil privitor la activitatea de control şi supraveghere a autorităţilor publice  (inclusiv ANT).

 
16) art.36 alin.(3)- APIT-ul nu este de acord cu prevederele garanției financiare, deoarece sumele de : 300 mii lei și 1,5 mln lei, sunt  sume neargumentate și nici nu se ghidează de previziuni concludente. Mai mult de cât atât drept efect aceste sume vor duce la falimentarea agenților economici din industria turismului.

17) art.43 alin.(1)-contravine normelor de drept, nu are dreptul aceeași instituție de stat să elaboreze, promoveze și controleze aceeași sferă. Considerăm oprotun transferarea funcției de control către  organizațiile profesionale din industria turismulu.

18) art.44- ANT va avea dreptul să ea act despre faptul săvârșirii unei contravenții, atunci este necesar crearea așa zisei ,,poliții turistice” pentru a fi capabilă la cerința turistului să iasă la chemarea de urgență, altfel nu se poate realiza lit.g. mai mult de cât atât articolul nu are o structură adecvată, deoarece este inutilă indicarea unui singur aliniat.
Ex: turistului nu îi este prezentat certificatul de clasificare, care structura de cazare este obligată conform proiectului de lege să-l țină la un loc vizibil, însă nu regăsim sancțiunea în caz de încălcare a faptului dat, cum acesta  iese din situați, deoarece poliția nu poate lua act despre această contravenție”-?
Contravenție: ,,neafișarea la vedere de către agentul economic a industriei turismului a   certificatu de clasificare/ certificatu de conformitate în turism  precum și neprezentarea acestuia”

19) art.47 Soluționarea litigilor
(1) Toate litigiile ce pot apărea în cadrul derulării prezentei legi, dintre agenţii economici din turism şi turişti,  vor fi soluţionate pe cale amiabilă, iar în cazul cînd acest lucru va fi imposibil, ele vor fi trecute în competenţa instanţelor judecătoreşti, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.

Toate litigiile ce pot apărea în cadrul derulării prezentei legi, dintre agenţii economici din industria turismului şi alte persoane terțe (turiști, agenți economici etc.),  vor fi soluţionate pe cale medierii, fiind o etapă obligatorie în soluționarea litigiilor din industria turismului, iar în cazul cînd acest lucru va fi imposibil, ele vor fi trecute în competenţa instanţelor judecătoreşti, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
*DIRECTIVA 2008/52/CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 21 mai 2008 privind anumite aspecte ale medierii în materie civilă și comercială.


Membrul Grupului de lucru responsabil de elaborarea Legii turismului, Iordachi Ion (APIT)


Succes tuturor membrilor APIT!
Cu respect, echipa APIT.

miercuri, 23 octombrie 2013

Deplasare ADA 23.10.2013

Deplasare pentru verificarea desfășurării lucrărilor de plantare în lunca Talmazei.
Primele 8 ha care vor fi plantate în acest an.
Lucrările se desfășoară în termen și calitativ.
În cadrul proiectului ”Îmbunătățirea managementului resurselor acvatice și protecția ecosistemelor asociate cu apa în Zona Ramsar ”Nistrul de Jos”, finanțat de Agenția Austriacă de Dezvoltare și implementat de Societatea Ecologică ”BIOTICA”









 Pentru verificarea fiecărui teren în parte.















Pentru astăzi, în pădure este suficient.

marți, 22 octombrie 2013

Seminarul APIT din 22.10.2013

Un seminar care se organizează o dată la cîțiva ani.
Ținînd cont de importanța mesajului și prezența la acesta nu este de mirare de ce ne aflăm acolo unde suntem. 
O informație foarte utilă în contextul elaborării Strategiei de dezvoltare a turismului și legii noi a turismului din Republica Moldova.
Cu regret, avem foarte puține persoane care înțeleg în complex importanța mesajului.
Oricum, am fost prezenți, am participat acceptabil.
Membrii APIT sunt bravo!











Acum cei care vor dori să organizeze un astfel de seminar trebuie să fie pregătiți să achite un preț corespunzător, dacă vor reuși să aducă în țară un specialit de valoare.

Cîteva poze de ziua orașului

O plimbare, doar atît.
Doar...



































Noroc tuturor!